EN ÇOK
OKUNAN
İYİ HİSSET - BESLENME

Aralıklı oruç nedir, faydaları nelerdir?

Güne geç başlayanların, kahvaltıyı atlayanların ya da sık sık beslenmekten hoşlanmayanların çok sevdiği, aynı zamanda vücut için birçok faydalı etkiye sahip olan İntermittent Fasting (IF) yani aralıklı oruç; eğer yaşam tarzınıza ve beslenme şeklinize yakınsa, tüm hayatınız boyunca dahi uygulayabileceğiniz bir beslenme türüdür aslında. Diyetisyen Esra Akar, aralıklı orucun ne olduğunu, çeşitlerini ve sağlığa faydalarını yazdı

Aralıklı oruç nedir, faydaları nelerdir?

Günün yalnızca belirli saat dilimlerinde kalori alımına izin verilen, büyük bir kısmında ise kalori alınmayan, sadece çay, kahve, su, maden suyu gibi kalorisiz besinlerin tüketilebildiği, birden fazla çeşidi olan bir beslenme şeklidir. Burada seçiminizi günlük rutininize en yakın olandan yana kullanmanız; uygulama ve sürdürülebilirlik açısından büyük kolaylık sağlayacaktır.

  • En çok uygulanan çeşidi 16/8 yöntemidir. Günün 8 saatinde kalori alıp kalan 16 saatte ise sadece kalorisiz besinleri tüketebilirsiniz. Örneğin ilk öğün 11.00’de başlarsa, son öğün 19.00’da yenmiş olmalı gibi. Ve bir önerim de son öğünün uykudan ortalama dört saat önce bitmiş olması ki uykuya geçmeden önce sindirim işi bitmiş olsun.
  • Aralıklı orucun başka bir çeşidi ise günde sadece tek bir öğün ile yapılandır. Bu öğün, genellikle akşam yemeği olarak seçilir. Burada öğünün içeriğinin dengeli ve yeterli olması, vücudun ihtiyaçlarını yeterince karşılayabilmesi için oldukça önemlidir.
  • Bir diğer yöntem olan 5:2 yöntemi ise; haftanın 5 gününde normal bir beslenme şekli uyguladığınız, kalan 2 günde ise ortalama 500-600 kalori ile gününüzü geçirdiğiniz bir alternatiftir. Amaç, metabolizma hızını düşürmeden vücudu dinlendirmek ve kalori açığı oluşturmaktır.

Kilo vermeyi kolaylaştırır

Aralıklı orucun en büyük faydalarından biri, yağ yakımına destek olan leptin hormonunun aktivitesinin artmasında rol oynamasıdır. Böylece vücut, yağ yakmada ve kilo vermede çok daha avantajlı hale gelir. Ayrıca diğer diyetlere oranla öğün sayıları daha az olduğundan kalori kontrolünün sağlanması daha kolay olur.

Kan şekerinizi düzenler

Aralıklı oruç, diyetisyen kontrolünde yapıldığı zaman vücudun ihtiyacı olan besin öğelerini yeterince karşılayacağından ve gereksiz kalori alımını önleyeceğinden; insülin metabolizması büyük ölçüde rahatlar. Ayrıca sık sık ve devamlı besin tüketilen beslenme şekline kıyasla, burada yemek yenilmeyen sürelerde şeker dalgalanmaları yaşanmamış olur.

Kalp sağlığınızı korur

Vücudun besin almadığı, dinlenme ve oruç halinde olduğu sürede tıpkı insülin metabolizması gibi kolesterol, tansiyon ve kalp işleyiş sistemleri de dinlenme ve iyileşme haline geçer. Bunun yanı sıra beslenme saatlerinde de öğünlerdeki yağ dağılımı ve çeşitlerinin kontrollü olması; kalp sağlığı için olumlu sonuçlar görmeye yardımcı olur.

Kronik rahatsızlıkları azaltır

Vücudunuz, bu beslenme şeklini uyguladığınız takdirde kendi iç dengesini ve sistemlerin kontrolünü çok daha iyi sağlar. Bu sayede hem bağışıklığı destekleyerek birçok rahatsızlıktan korur, hem de yaşadığınız kronik rahatsızlıkların olumsuz etkilerini azaltmaya yardımcı olur. Aynı zamanda bu denge sayesinde gün içinde kendinizi çok daha enerjik hissedersiniz.

Açlığı azaltır

Beslenme saatleri dışında kalan dinlenme ve onarım sürecinde açlık hormonu olan ghrelin salgıları da düzelir. Ayrıca bu süreçte mideniz çok daha az beslenmeye alışacağından zamanla mideniz küçülecek ve artık daha minik öğünlerle dahi doymak mümkün olacaktır.

  • İnsülin/şeker ile ilgili rahatsızlığı olanlar
  • Tip 1 ve tip 2 diyabet hastaları
  • Hamileler
  • Emziren anneler
  • İlaç tedavisi uygulanan kişiler
  • Yeme bozukluğu yaşayan kişiler
  • Düşük tansiyon hastaları

 

Bunlar gibi rahatsızlıkları olan kişilerin bu beslenme tarzını uygulamalarını önermiyoruz. Bunların tespitinin sağlanması için de aralıklı oruca başlamadan önce gerekli tetkiklerin yapılması ve uzmanlar tarafından değerlendirilmesi; sürecin olumlu olması açısından büyük öneme sahip.

Önceki ve Sonraki
Haberler