EN ÇOK
OKUNAN
İYİ HİSSET - SAĞLIK

Yılı mutlu sonlandırmak için 5 uzman önerisi

2019’un son günlerini değerlendirirken hüzün ve heyecan gibi birçok duyguyu bir arada yaşayabiliyoruz. Peki bu seneyi iyi hissederek, mutlu bir şekilde kapatmak için neler yapabiliriz? Uzman Pozitif Psikolog Hazal Aktan önerilerini paylaştı.

Affetmek dediğimizde tam olarak neden bahsettiğimizin altını çizmekte fayda var. Psikolojide bu terim günlük hayatta kullandığımızdan biraz daha farklı tanımlanıyor. Affetmek; hayatınıza sizi üzen kişiyi geri almak, yeniden ilişki kurmak anlamına gelmiyor. Affetmek; belirli bir kişiye veya olaya karşı sahip olduğunuz negatif duygulardan arınmak anlamına geliyor. Bu, duygularınızdan kaçınmak ve bastırmak demek değil. Negatif duygularınızı beslemeden, karşılaştığınız zorlu durum veya kişiye karşı yeni bir bakış açısı geliştirmekten bahsediyoruz. Araştırmalar affedici insanların; kaygı, nefret, kızgınlık ve stres gibi duyguları daha az tecrübe ederek daha mutlu, huzurlu ve sağlıklı bireyler olduğunu gösteriyor. Yani, affetme eylemi sizin kendiniz için yapacağınız bir şey. 2019’da sizi üzen, zorlayan kim varsa bu kişilere karşı zihinsel ve duygusal olarak affetme pratiği yapın, çok daha iyi hissedeceksiniz! 


400’ü aşkın bilimsel araştırma, hedef belirlemenin bireyleri hedefleri doğrultusunda motive ettiğini gösteriyor. Tabii ki bunu yaparken dikkat etmeniz gereken unsurlar var. Bu sene başarmayı dilediğiniz ama gerçekleştiremediğiniz 5 maddelik bir liste yapın. Ne istediğinizi net bir şekilde belirleyin. Daha sonra hedeflerinizin ne kadar gerçekçi olduğunu analiz edin. Bu sayede gerçekçi olmayan hedeflerinizi daha gerçekçi hale getirerek daha odaklı ve motive olacaksınız. Daha sonra, hedefinize ulaşmak için yapabileceklerinizi düşünün ve bir aksiyon planı hazırlayın. Hedef belirleme teorisi üzerine yapılan araştırmalar bu sürecin bireylerin davranışlarında anında bir düzenleme etkisi yarattığını gösteriyor. Bir amaç için çalışarak hedefleriniz üzerinden motive olmak, hayatınıza anlam katacak ve hayattaki tatmin düzeyinizi arttıracak. 


Bu seneki başarılarınızı listeleyin. Listeyi yaptıkça göz ardı ettiğiniz başarılarınızın farkına varacaksınız, bu konudaki algınız gelişecek. Öz yeterlilik (self-efficacy); bireylerin belirli sonuçlar elde etmek için gerekli aksiyonları yapabilme becerilerine olan inancına deniyor. Sene içinde olan tüm başarılarınızın listesini yapınca bu konudaki farkındalığınız gelişecek. Araştırmalar, başarılarınızı fark ettikçe öz güveninizin ve öz yeterlilik seviyenizin artacağını gösteriyor. Bu listeyi yaparken büyük veya küçük her türlü başarıyı ekleyebilirsiniz. İş hayatındaki başarılarınız, kişisel başarılarınız, sosyal başarılarınız, günlük işlerdeki başarılarınız… Hepsini dahil etmeye çalışın ve bu sene başardığınız 15 şeyin listesini yapın.


Hayatınızın bu senesinde pozitif etki yaratmış olan insanlara teşekkür edin. Zorlu zamanlarda kimlerden destek aldınız, hayatınıza kimler neşe kattı, sosyal çevrenizde sevgi ve mutluluk gibi pozitif duygularınızı besleyen kimler var? Bu listeye bir başladıktan sonra ne kadar çok insan bulabildiğinize şaşıracaksınız! Kent State Üniversitesi’nde yapılan bir araştırma, teşekkür mektupları yazmanın kişilerin mutluluğu ve hayat tatmin seviyelerini arttırırken depresif semptomları da azalttığını gösteriyor. Siz de teşekkür etme duygusunun pozitif etkilerinden faydalanmak için belirlediğiniz kişilerle sizin için ne ifade ettiklerini, ne kadar olumlu etki yarattıklarını tek tek detaylı bir şekilde paylaşın. 


Unutmayın ki kilit nokta efor sarf etmek. Hedeflerinize ulaşıp, yukarıdaki önerileri gerçeğe dönüştürmek için yetenek veya istek yeterli değil. Pensilvenya Üniversitesi’nde Psikoloji Profesörü olan Angela Duckworth hayatını, başarı konsepti üstündeki etkili unsurları araştırmaya adamış. Araştırmalarından aldığımız sonuç son derece net: başarıya giden yol bolca vakit harcamak ve tutarlı olmaktan geçiyor. Yani, sonuç elde etmek için efor sarf etmeniz ve zorluklara karşı dirençli olmanız gerekiyor. Her şey azimle işi sonuna kadar götürebilmekten geçiyor. Dirençli bireyler hayatın zorlukları karşısında gerektiğinde sarsılmasını da bilen ama yıkılmayan bireyler olarak tanımlanıyor. Siz de yeni yıl hedeflerinizi belirlemek, güçlü yönlerinizi keşfedip onların koruyucu özelliklerini içselleştirerek daha dirençli bir yaklaşıma sahip olmak için pozitif psikoloji danışmanlık hizmetlerine başvurabilirsiniz. Dilediğiniz sonuçlara varmak için emek harcayın, bu sayede hayatınıza yön verecek ve anlam katacaksınız… 

Bonus: Daha mutlu yaşamanın 5 yolu


Önceki ve Sonraki
Haberler