EN ÇOK
OKUNAN
İYİ HİSSET - BESLENME

Kilo verme neden durur?

Kilo vermeye karar verdiniz ve bir diyet programına başladınız. Başta her şey harikayken, hızla kilo verirken; hedef kilonuza ulaşmaya yakınlaştıkça kilo verme hızınız azalıyor, hatta duraksamaya mı giriyor? İşte buna nelerin neden olduğunu ve yapılması gerekenleri Diyetisyen Esra Akar yazdı

Kilo verme neden durur?

Herkesin kilo verme süreci farklı ilerler. Metabolizma hızı, yaşı, fiziksel aktivite düzeyi, su içme miktarı, uyku düzeni, sağlık durumu ve beslenmesi bu farklılıkları oluşturan etkenlerdendir. En doğru program ile ilerlense bile zaman zaman duraksamalar yaşanabilir. Bu nedenle her bireyin kilo verme programı ve süreci kişiye özel olmalıdır ki en güzel sonuca en kısa sürede ulaşılabilsin. Peki, diyette neden kilo verme durur ve böyle bir durumda ne yapmalıyız?

Şok diyet dediğimiz, çok düşük kalorili ve içeriği yetersiz olan diyetler size başlarda hızla kilo verdirebilir. Ancak bu tip diyetler vücudu ‘kıtlık psikolojisi’ne sokacağından metabolizmanızın yavaşlamasına ve tartı sonucunun takılmasına yol açabilir. Ayrıca bu sebeple vücut, çok kısıtlı kalori ile beslenmeye alışır ve bu da siz diyeti bırakıp dengeli bir beslenme programına geçtiğinizde kilo almaya daha meyilli hale gelmenize sebep olacaktır. En güzeli ise; size özel planlanmış, beslenme tarzınıza uygun, sürdürülebilir, tüm mikro ve makro besin öğelerinizi sağlayacak bir beslenme programı ile ilerlemeniz olacaktır.

Bazı kilolar vardır; ne kadar diyet ve spor yapsanız da uzun süre o kiloyu aşamazsınız. İşte direnç kilosu dediğimiz bu durum, vücudun rutin beslenme ve egzersiz düzenine alışmasından kaynaklanır. Çözüm olarak ise örneğin günlük tükettiğiniz kalori miktarında oynama yapabilir, sık sık beslenmenizde bulunan bir besini bir müddet çıkarabilir ya da öğün sayısı ve saatlerinde oynama yapabilirsiniz. Böylece metabolizmanızı şaşırtabilir ve kilo verme hızınızı artırabilirsiniz. Direnç kilosunu kırmak için bu hamleler evet güzel bir destek olabilir ama siz pes etmeyip diyet ve spor programınıza uyumlu şekilde devam ederseniz, dirençli kilo er ya da geç zaten kırılacaktır. Burada önemli nokta; sabırlı ve azimli olmanız!

Diyetinizin başında belirlenen kalori miktarı ile ideal kilonuza ulaşmaya çok yaklaşmışken belirlenen kalori miktarı arasında fark vardır. Vücut kilo verdikçe ihtiyaç duyduğu kalori miktarı da azalır. O nedenle örneğin 95 kg birine yazılan diyet listesiyle o kişi gayet güzel kilo verebilecekken, 70 kiloya indiğinde aynı liste ile kilo bile alabilir. Bu durumda sizin için gerekli olan kalori miktarı ve beslenme düzeni belirlenerek bir diyetisyen tarafından hazırlanmış program ile sağlıklı bir şekilde hedefinize ulaşmanız çok daha mümkün olacaktır.

Kilo verme sürecinde bilindiği gibi motivasyon çok önemli… Zaman zaman ödül günleri, kaçamaklar eklemek sürecin devamlılığı için oldukça olumlu etkiler gösteriyor. Ancak, bu kaçamakların sıklaşması, miktarının artması, bir süre sonra kilo vermede zorlanmaya sebep olabilir. ‘İpin ucu kaçıyor, ne yediğimi, ne sıklıkla kaçamak yaptığımı hatırlayamıyorum’ diyorsanız, bir beslenme günlüğü tutmak sizin için iyi olabilir. Böylelikle gün sonunda ne yediğinizi, hatta belki de minik atıştırmalıklar olarak düşündüklerinizin miktarının çok da minik olmadığını görmüş olursunuz.

Hormon veya vitamin düzeylerindeki düşüş, kilo verme hızını yavaşlatan bir diğer etkendir. Yetersiz veya çok düşük kalorili diyetler uzun süre uygulandığı takdirde vücudun ihtiyaç duyduğu vitamin miktarını karşılamak güç olabilir. Hormon dengesinin ise beslenme ve spor düzeninizin değişmesiyle, yeni bir düzene geçmeyle alakalı olarak değişiklik göstermesi mümkündür. Bu tür eksiklikler veya anormal değişimlerle alakalı olarak bir uzmandan yardım almak ve gerekirse takviye sağlamak değerlerinizi normal düzeye getirmeniz için doğru seçimdir.

Önceki ve Sonraki
Haberler