EN ÇOK
OKUNAN
İYİ HİSSET - BESLENME

Diyette ekmek yenir mi?

Diyete başlanacağı zaman hemen herkes, “Ekmeği kes, hemen kilo verirsin” der. Peki, bu ne kadar doğru? Zayıflamanın anahtarı gerçekten ekmeği kesmekte mi? Yoksa dilden dile dolanan bir mit mi bu? Diyetisyen Esra Akar, diyetten ekmeği çıkarmanın, sanılanın aksine zayıflamanın anahtarı olmadığını söylüyor. Akar, ekmeğin önemini ve diyetteki yerini anlattı

Diyette ekmek yenir mi?

Diyetten ekmeği çıkarmayı, zayıflamanın anahtarı olarak göstermek pek doğru değil. Tabii kişisel tecrübeler, beslenme tarzı bu bilgiyi değiştirebilir. Çünkü herkesin zayıflamaya yardımcı olacak etkenleri birbirinden farklıdır; her formül herkeste işlemez.

Vücudumuzun enerji için kullandığı ilk besin öğesi karbonhidratlardır. Ancak karbonhidratlar basit karbonhidratlar ve kompleks karbonhidratlar olarak ikiye ayrılır. Ekmekte de bizim için gerekli olan karbonhidrat gayet yeterli düzeyde bulunur. O nedenle diyet sürecinde ekmeği beslenmenizden çıkarmanızı istemeyiz. Ancak burada önemli olan doğru karbonhidrat çeşidini hangi ekmekten aldığımız…

Ekmek seçimlerinizde kan şekerinizi hızla yükseltmeyen, glisemik indeksi düşük, lif miktarı yüksek olanları tercih etmelisiniz. Bu sayede tokluk süreniz uzayacak, sık sık acıkma yaşamayacaksınız. Ülkemizde sıklıkla tüketilen beyaz ekmek ne yazık ki istediğimiz bu özelliklere sahip değil, o nedenle tüketilmesini çok da önermiyoruz. Onun yerine tam buğday, çavdar, kepekli gibi tam tahıllı ekmekleri tercih etmelisiniz. Çünkü bu ekmeklerde yüksek kaliteli karbonhidrat bulunur. Bu sayede hem kompleks karbonhidrat ihtiyacınızı karşılaşmış olursunuz, hem de uzun süre tokluk yaşarsınız. Ancak demir eksikliği yaşayanlar kepekli ekmeği sık sık tüketmemeliler. Çünkü kepek, vücuttaki demirin emilimini zorlaştırabilir. Glutensiz beslenen kişiler ise mısır ekmeğini gönül rahatlığıyla tercih edebilirler. Tüm bunların yanında dikkat edilmesi gereken bir nokta da porsiyon kontrolünü elden bırakmamaktır. Tüketmeniz gereken ekmek miktarı günlük aktiviteniz ve kalori ihtiyacınıza göre değişiklik göstereceğinden, herkesin ihtiyacı birbirinden farklı olacaktır.

Yukarıda da bahsettiğim gibi ekmek; içerdiği lif miktarı sayesinde açlık hissinin daha geç oluşmasını sağlarken aynı zamanda kan şekerinizin dalgalanmamasına, dengede kalmasına yardımcı olur. Böylece diyet sürecinde çok rahat edebileceğiniz bir avantaj elinizde bulunuyor. Ayrıca ikinci beyin sayılan bağırsaklarımızın sağlığı için lif adeta bir altın değerinde. Ekmeklerde B12 hariç B vitaminlerinin birçoğu mevcuttur ki en güzel kaynağı da tam tahıllı ekmekler diyebiliriz. Bu vitaminler sayesinde metabolizmanın daha iyi çalışması mümkün hale geliyor. Bu vitaminlerin eksikliği durumunda ise kötü ruh hali, halsizlik, yorgunluk, hafıza problemleri, fiziksel koordinasyonda bozukluklar görülebiliyor. Sonuç olarak bu olumlu özelliklerinden dolayı, en kolay ulaşabileceğimiz karbonhidrat kaynaklarından biri olan ve önemli görevleri üstlenen ekmeği (ama doğru ekmeği) beslenmemizden çıkarmamıza, düşman gibi bakmamıza gerek yok. Porsiyon kontrolü sağlandığı müddetçe ekmeği beslenme planınızda bulundurabilirsiniz.

Önceki ve Sonraki
Haberler