EN ÇOK
OKUNAN
İYİ HİSSET - SAĞLIK

Kışın sağlıklı cilt için 8 öneri

Kış aylarıyla birlikte havaların iyice soğuması ve havadaki nem miktarının azalmasına, pandemi sürecinde kullanımı artan dezenfektanlar da eklendiğinde cildimiz hızla yıpranıyor, bazı cilt hastalıkları kolayca tetiklenebiliyor. Dermatoloji Uzmanı Dr. Süleyman İzzet Karahan, “Kış aylarında cildi korumak için çok daha fazla özen göstermek gerekiyor. Yani; kış aylarında bol su içmeyi ihmal etmemek, uyku düzenine, beslenmeye özen göstermek, sigaradan kaçınmak, stresi yönetebilmek ve cildi koruyacak önerilere dikkat etmek, cildin rutinini kışa göre düzenlemek büyük önem taşıyor” diyor. Dr. Karahan, kışın sağlıklı bir cilt için 10 altın kuralı sıraladı, önemli uyarılar ve önerilerde bulundu…

Kışın sağlıklı cilt için 8 öneri

Bu dönemde havadaki nem oranının azalmasına bağlı olarak cilt daha çok kuruyacaktır. Cildinizi daha da kurutmamak adına mümkünse banyo sürelerinizi kısaltın. Zaten kurumuş olan cildinizin doğal bariyerini daha çok bozmamak adına; daha nazik, mümkünse yağ bazlı temizleyicileri tercih edin. Cildiniz çok kuru ise atopik ciltler için üretilen temizleyiciler iyi bir seçenek olabilir.


Cildiniz kış aylarının soğuk, yağışlı, rüzgarlı ve çetin şartlarına karşı savunmasız kalacağından, özellikle nem dengesini iyi sağlamak gerekir. Bu dönemde daha kalın ve daha güçlü nemlendiriciler özellikle yüzünüz ve elleriniz için tercih edilmelidir. Nemlendiricileri gün içerisinde daha sık tekrar etmeniz gerekebilir. Cildi nemlendirmenin en doğal ve en etkili yolu bol su içmektir. Bu nedenle kış aylarında susamayı beklemeyip gün içerisinde en az 2 litre su içmek büyük fayda sağlar.


Güneş ışınlarının azalmasıyla birlikte, yazın kullanamadığımız retinol, retinaldehit gibi bileşikler bu dönemde kullanılabilir. Ancak kış aylarında da güneş ara ara kendini gösterebileceğinden bu molekülleri özellikle geceleri tercih etmelisiniz. Krem ya da serum formunda olanlar tercih edilebilir. Bu ürünleri kullanırken güneş koruyucu kullanımına özen göstermelisiniz.


Cildi ölü hücrelerden arındırmak için glikolik asit, madelik asit, salisilik asit, azaleik asit gibi AHA ve BHA türevi kimyasal ürünler gece rutininde yer edinebilirler. Böylece güneşin etkisiyle cildimizde oluşan leke, kırışıklık, cansız görünüm gibi sorunlara veda edilebilir. Ya da dermatoloğunuzun önerisiyle fraksiyonel lazer, kimyasal peeling gibi soyucu işlemlere bu dönemde başlanabilir.


Çevrenin ve güneşin yaratabileceği zararlı etkilere karşın gündüz antioksidan kullanmayı ihmal etmeyin. C vitamini, E vitamini, ferulik asit; gündüz kullanılabilen krem ya da serum formunda antioksidanlar arasındadır. Bu ürünler cildimizi zararlı etkenlere karşı korur. Ayrıca havuç, yeşil yapraklı sebzeler, yumurta gibi antioksidandan zengin gıdalarla da cildinizi koruyabilirsiniz.


Gece uykusu cildimiz için olmazsa olmazlardandır. Yapılan bir çalışmada, katılımcıların iki saat uyku kısıtlaması sonucunda daha yorgun göründüğü gözlemlenmiştir. Gece uykusunda salgılanan melatonin güçlü bir antioksidandır. Gece salınan büyüme hormonu cildimizdeki hücrelerde çoğalmayı artırır ve kolajen sentezini tetikler. Yetersiz uyku özellikle göz çevresinde damar genişlemesine sebep olur ve göz çevresinde görülen şişkinliği artırır. Yetersiz uyku kan kortizol düzeyini yükseltir ve bu da çeşitli cilt problemlerinin artmasına sebep olur.


Hem kısa, hem de uzun süreli streste kan kortizol seviyeleri yükselir. Yükselen kortizol, ciltte yağ üretimini artırır. Bunun sonucunda akne gibi cilt problemleri, azalan güneşle birlikte daha ciddi sorunlara sebep olabilir. Bunun dışında fazla stres cildin bariyer fonksiyonunu etkileyebilir. Bozulan bariyer ve kuru havanın da etkisiyle egzama gibi cilt problemleri daha şiddetli seyredebilir.


Bu dönemde bedeninizin ve aynı zamanda cildinizin de sağlığını korumak için beslenmenize dikkat edin. Somon gibi omega 3 yönünden zengin balıklar, kuruyemişler, A ve E vitamininden zengin yumurta, havuç gibi gıdalar bu dönemde tercih edilebilir. Kolajen yapımında gerekli olan C vitamini tüketimine de özen gösterin.


Önceki ve Sonraki
Haberler