EN ÇOK
OKUNAN
İYİ HİSSET - FITNESS

Spor sakatlıkları ve yaralanmalarda ne yapılmalı?

Spor, günlük hayatımızda bize fiziksel ve psikolojik olarak daha dayanıklı olma avantajı sağlarken, bazen de küçük ya da büyük yaralanma ve sakatlıklara da yol açabiliyor. Yani spor yaptığımız süre boyunca bazen şanssız kazalar ya da dikkatsiz davranışlarla yaralanma ihtimalimiz her zaman var. Kişisel antrenör Cem Sarpay, spor yaralanmalarında neler yapılması, nasıl bir yol izlenmesi gerektiğini yazdı

Spor sakatlıkları ve yaralanmalarda ne yapılmalı?

Spor esnasında ya da hemen sonrasında oluşan sakatlıklarda en önemli konu, doğru teşhistir. Doğru teşhis olmadan doğru strateji ya da doğru tedavi gerçekleştiremez. O yüzden basit bir burkulmadan büyük bir yaralanmaya kadar yaşanan tüm aksiliklerde yapılması gereken ilk şey, tıbbi müdahale bilen birinden destek almaktır. Herhangi bir sakatlıkta tıbbi müdahale bilen biri olmadığı zaman, en yakın sağlık kuruluşuna gidene kadar bir müdahale yapılmaması daha uygun olacaktır. Bu sebeple ilk olarak gerekli sağlık kontrollerinin yapılması ve teşhis konulması doğrudur. Teşhis konulduktan sonra donanımlı antrenörler, sizi spora başlama ve izleyeceğiniz yol konusunda yönlendirebilir.


Spor yaralanmanıza ya da sakatlığınıza dair gerekli teşhis konulduktan sonra yapıp yapamayacağınız hareketler belirlenir. İmkanlar dahilinde iyi bir spor programı hazırlanarak spora devam etmeniz en iyi seçenektir. Bu şekilde bir planlama sayesinde hem tedavi sürecini hızlandırabilirsiniz, hem de sakıncalı hareketlerden uzak durarak tedavi sürecinizle ilgili bir sıkıntı yaşamazsınız. Bu planlama ve programlama birkaç haftaya yayılmalı ve ilgili hekimin önerisi doğrultusunda uzman bir antrenörle oluşturulmalıdır. Süreç bu şekilde yönetilirse, fiziksel yaralanmanız psikolojik olarak size daha az zarar verir ve iyileşme süreciniz daha hızlı ve verimli olur.


Unutmamak gerekir ki bir yaralanma ya da sakatlanma sonrası, o bölge uzun bir süre daha tekrar yaralanmaya açık olacaktır. Bu bakımdan, iyileşme süreci tamamlandıktan sonra da zarar görmüş bölge için her zaman kontrollü olmanız ve eski performansı gerçekleştirmeden önce kendinize biraz süre tanımanız gerekir. O bölgenin gerçekten tamamen güçlenip eskisi kadar sağlam olduğunu hissettikten sonra sakatlığın boyutu ve ciddiyeti dikkate alınarak tekrar performans sürecine geçilebilir.


Spor yaralanmaları, sporun doğasındadır. Önemli olan, sakatlığın durumu ne kadar ciddi olursa olsun, modumuzu yüksek tutup planlı bir şekilde ilerlemektir. Bunun her zaman en iyi sonucu vereceğini unutmayalım. Bu dönemde sporu tamamen bırakmanız önerildiğinde dahi bu durumu da spor ile bağdaştırıp geçici bir dinlenme dönemi olarak değerlendirmemiz en doğru seçenektir. Birçok sakatlığın tedavisi zihinde başlar. Örneğin bin, geçen hafta bisiklet turu yaparken bir kaza sonucu düşerek dirseğimi çatlattım. Ama daha önceki kazlarda olduğu gibi tıbbi destek ve tavsiyeleri değerlendirerek aktif spor programıma devam ediyorum. Süreci kaliteli bir şekilde yönetmemi sağlayan metotları sizlerle de paylaşmak istedim. Aktif sakatlığı olan herkese geçmiş olsun. Sağlıkla ve sporla kalın.


Önceki ve Sonraki
Haberler