EN ÇOK
OKUNAN
İYİ HİSSET - SAĞLIK

Tüp bebek diyeti nedir?

Sağlıklı bir kiloya sahip olduğunuzda, dengeli bir beslenme programı ve diğer önemli kriterlerin yerine getirildiği bir tüp bebek tedavisinde, başarı şansı da daha yüksek olacaktır. Prof. Dr. Bülent Tıraş önerilerde bulundu.

profil
Prof. Dr. Bülent Tıraş
30.11.2019
Tüp bebek diyeti nedir?

Tüp bebek tedavisine ne zaman hazırlanmaya başlanmalı?
Sağlıklı ve dengeli bir beslenme programına sahip olmak, her zaman için çok önemlidir. Söz konusu tüp bebek tedavisi süreci olduğunda ise, en az üç ay öncesinden sağlıklı bir beslenme programına geçmek oldukça önemlidir. 
Bu noktada uzmanlar; tüp bebek tedavisine karar verdikten sonra ve tedaviye başlamadan üç ay önce bir uzmandan yardım almanızı ve bununla birlikte tiroit hormonu seviyeleri ve kan testi gibi testleri yaptırmanızı da önermektedir. Testlerden çıkacak sonuçlara göre oluşturulacak bir beslenme programı, tüp bebek tedavisi sürecinde başarı şansınızı arttırabilir. 


Sağlıklı ve dengeli bir beslenme programı oluşturulmalı
İnternette sayısız diyet listesi bulabilirsiniz ancak bunların hangisinin sizin için uygun olup olmadığını bilemezsiniz. Tüp bebek tedavisi yaptırmaya karar verdiğinizde; hormonlar ve vitamin-mineral ihtiyaçlarınıza uygun, kişiye özel bir beslenme programı uygulamanız en iyisidir. Pek çok kişi tarafından uygulanan ve karbonhidrat alımını ya da yağ alımını kısıtlayan, kısa sürede kilo verdiren diyetler, çocuk sahibi olmaya hazırlanan bir anne adayı için sağlıksız olabilir çünkü, belirli bir besin grubunu hayatınızdan tamamen çıkarmak, özellikle de bu süreçte oldukça yanlış olacaktır. Sağlıklı bir beslenme programının temeli; makro besinleri yeterli miktarda almak ve vücudunuzun ihtiyaç duyduğu kalori miktarını yeterli oranda almaya dayanmaktadır. Yani; protein, karbonhidrat ve yağlar yönünden dengeli bir beslenme programı oluşturmak önemlidir. Burada, ihtiyaç duyacağınız günlük protein, karbonhidrat ve yağ miktarı kişiden kişiye değişiklik gösterse de optimum sağlık için her birinin yeterli ölçüde alınması gerekmektedir. Bununla birlikte, gün içerisinde neler tükettiğinizi takip etmeniz de sağlıklı bir beslenme programının önemli bir adımıdır. 

Protein ihmal edilmemeli!
Sağlıklı bir beslenme programı, yeterli ölçüde protein alımını içerir. Uzmanlar, yetişkin kadınlarda günlük ortalama 45-50 gram protein alınmasını önermektedir. Bu başlangıç, sağlıklı ve dengeli bir beslenme programı oluşturmak için iyi bir temel olacaktır. Burada hedefiniz, günlük aldığınız toplam kalori miktarının %25’inin proteinlerden gelmesini sağlamak olmalıdır. 
Yağsız et, bitkisel protein kaynakları, süt ürünleri, yumurta ve baklagiller ile karşılayabileceğiniz protein ihtiyacınıza ek olarak, geriye kalan %75’lik kalori alımı da yine sağlıklı besinlerden oluşmalıdır. Bol miktarda sebze ve meyve tüketmek, kaliteli karbonhidratlar ve sağlıklı yağların da yeterli ölçüde alınması da oldukça önemlidir. Genel olarak söyleyecek olursak, doğal ve taze ürünleri tüketmek, sağlıklı bir beslenme programı oluşturma yolunda önemli bir adım olacaktır. 

Yağlardan korkmayın
Diyet yapmaya ve kilo vermeye karar veren bir kişinin genellikle ilk yaptığı şey, yağ alımını minimum seviyeye indirmek olsa da aslında rafine edilmemiş yağlar vücut için oldukça önemlidir. Yağlar, vücutta çok önemli işlevleri yerine getirmektedir ve iyi beslenmek için sağlıklı yağlara mutlaka ihtiyacınız vardır. Yağlı balıklar, ceviz gibi kuruyemişler, avokado, tohumlar ve zeytinyağı gibi kaliteli yağları beslenme programınıza mutlaka dahil etmelisiniz. 

 

Su içmeyi ihmal etmeyin
Günlük su tüketiminin yeterli ölçüde olması, en az makro besinler kadar önemlidir. Yeterli su tüketimi, vücudunuzda pek çok işleyiş için önemlidir ve ayrıca, besinlerin sindirimini de kolaylaştırır. Bununla birlikte su tüketimi; hücre sağlığı ve genel vücut sağlığı için de çok önemlidir. Tüp bebek tedavisine hazırlanıyor olun ya da olmayın, sağlıklı bir beden için her gün ortalama 8-12 bardak su içmeyi alışkanlık haline getirmelisiniz. Yapılan araştırmalar; bol su tüketilen, yeterli protein alınan ve karbonhidrat alımının günlük kalori ihtiyacının %40’ndan azını oluşturan bir beslenme düzeninin, tüp bebek tedavisinde başarı şansını yükseltebildiğini göstermektedir. 

Vitamin ve mineraller çok değerli
Vitamin ve mineral eksikliklerinizi belirlemek için, tüp bebek tedavisi süreci öncesinde mutlaka bir kan testi yaptırmalısınız. Hangi vitamin ve minerallere daha fazla ihtiyacınızın olduğunu belirlemenin en doğru yolu olarak bir kan testi yaptırdıktan sonra, vitamin ve mineral ihtiyacınıza göre dengeli ve sağlıklı bir beslenme programı oluşturabilirsiniz. Bununla birlikte, tüp bebek tedavisinde gebelik elde etme şansını arttırmak isteyen kadınlar için önemli vitamin ve mineraller şöyledir;


•    A vitamini
•    B6 ve B12 vitamini
•    C vitamini
•    E vitamini
•    Folik asit
•    Magnezyum, selenyum, çinko ve demir mineraller, 
•    Koenzim q10
•    Omega 3 yağ asidi 

Bu vitamin ve mineralleri gıda takviyesi yoluyla alacaksanız, takviye seçiminde çok dikkatli davranmanız gerektiğini de unutmayın. Sağlık kurumlarınca onaylanmamış ve gerekli testlerden geçmemiş hiçbir gıda takviyesini kullanmamalısınız. Genel geçer kuralları olan bir beslenme programı uygulamaktan kaçınmalı, mutlaka yapılacak testlerden sonra kişiye özel olarak hazırlanmış bir diyet programı uygulamalısınız.

Önceki ve Sonraki
Haberler