YAŞAM - ANNE - ÇOCUK Psikolojiyi etkileyen besinler Çocuğumuzun ne yediği, ne içtiği sadece fiziksel gelişimini etkilemekle kalmıyor, psikolojisini de yakından ilgilendiriyor. Hangi besinleri daha çok tükettiğinde dikkat dağınıklığı artıyor? Hangi besinler çocuğun hareketliliğini veya duygu durumunu etkiliyor? Uzman Psikolog Duygu Karaer yazdı. 16 PAYLAŞIM
profil
Duygu Karaer
26.06.2018
Banner
İnsan ruhu ve bedeni bir bütündür. Vücudumuz ve duygularımız, düşüncelerimiz etkileşim halindedir çalışırlar. Bu demek oluyor ki, çocuklarımızın beslenmesiyle ilgili bazı noktalara dikkat ederek aşağıdaki alanlarda olumlu etkiler yaratmak bizim elimizde.

 Şekerin obezite, insülin direnci ve tip 2 diyabet gibi rahatsızlıklar üzerindeki olumsuz etkisi malum. Ama buna ek olarak, fiziksel aktivite artışına da sebep oluyor. Özellikle uyku vaktine yakın saatlerde, çocuğunuza şekerli gıdalar yedirmemeye özen göstermelisiniz. Uyku rutini oluşturmakla ilgili “Enerjisi bitmiyor, yatağa sokamıyorum.” gibi sıkıntılarınız varsa, belki de bunun kaynağını tekrar gözden geçirmelisiniz. Şekerleme veya çikolata vermeseniz dahi meyve suyu, şekerli/ballı süt gibi gıdaların da çok masum olmadığını unutmayın!

Bilimsel araştırmalarda şekerden bile daha zararlı bulunan bir diğer unsur ise katkı maddeleri. Hiperaktiviteye ortam hazırlamamak için, özellikle renkli şekerleri ve son kullanma tarihi bir hayli uzun olan (!) koruyucu maddeli ürünleri eve sokmamaya gayret edin.

 

Kaygı, depresyon ve öfke patlamaları gibi durumlarla yakından ilişkili olan gıda, yine şeker. Elbette her çocuk bir değil, fakat eğer yatkınlığı varsa, şeker bunların daha kolay tetiklenmesine ortam hazırlar.

 Olumlu etkenlerden biri ise probiyotik içeren besinler. Özellikle sindirim sisteminin ruhsallıktan ne kadar etkilendiği biliyoruz. Çocuğunuzun sağlıklı bakterilerle çalışan bağırsaklara sahip olması, onu yüksek oranda stresten ve depresyondan koruyacaktır. Kefir, probiyotik yoğurt, keten tohumu gibi besinler tercih edilebilir.

 Son olarak, araştırmalarda depresyonla ilişkili bulunan iki kritik besin, demir ve magnezyum diyebiliriz. Çocuğunuz için bu bakımdan zengin yemekleri tercih etmek depresyona karşı koruyucu faktörlerden biri olabilir.

Sınavlardan önce ağza atılan bir şeker veya ders çalışırken yenen çikolata hepimiz için tanıdık. Araştırmalar gösteriyor ki, şekerin hammaddesi olan glikoz vücutta eksildiğinde, zihinsel aktivite yavaşlıyor, karar verme mekanizması sekteye uğruyor. Üstelik, dürtüsellik dediğimiz, sonucu düşünmeden harekete geçme durumu artıyor. Elbette hangi tür şekeri seçtiğimiz önemli. Şeker yerine kuru meyveler tercih ederek çocuğunuzun daha faydalı glikozlar almasını sağlayabilirsiniz.

Omega-3 de beyin üzerinde etkin rol oynayan bir diğer besin. Güncel verilere göre, çocukların balık, ceviz tüketimi düştükçe veya omega-3 takviyesi almadıkça dikkat dağınıklığı ve disleksi (özel öğrenme güçlüğü) görülme oranı artıyor.

Yorumlar
Yorum yapabilmek için üye girişi yapmalısınız.
ÜYE GİRİŞİ
ÜYELİK FORMU
BUSE TERİM ÜZERİNDEKİ DİĞER TARTIŞMALAR
Önceki ve Sonraki
Haberler