YAŞAM - ANNE - ÇOCUK 'Farkındalık' çocuklarımıza ne sağlar? Farkındalık (mindfulness) kavramı son yıllarda popüler hale geldi. Zihine, bedene ve nefese, içinde bulunduğumuz anda kalarak, bilinçli bir farkındalık geliştirmek anlamına gelen bu meditasyon, sadece biz yetişkinlere yönelik bir pratik değil. Peki çocuklarımıza hangi alanlarda olumlu katkı sağlar? Ve onlara bu farkındalığı aşılamanın yolları nelerdir? 6 PAYLAŞIM
profil
Duygu Karaer
10.07.2018
Banner

Farkındalık Nasıl ve Ne İşe Yarar?

Dikkati arttırmak, odaklanmak: Çünkü çocuk dikkatini toplamaktan ziyade, dikkatinin nasıl dağıldığını ve zihnin nasıl çalıştığını fark eder.

Kaygıyı azaltmak: Çünkü stres hissettiren durumları fark edebilmeyi ve kaygılı düşüncelerin nasıl yatışabildiğini tecrübe eder.

Uyku kalitesini arttırmak: Çünkü zihnini ve bedenini boşaltarak, iyi bir uykuya hazır hale gelebilmeyi öğrenir.

Dürtü kontrolü sağlamak: Çünkü içindeki enerjiyi ya da öfkeyi bastırarak değil, onları tanıyarak, duyguların nasıl işlediğini görerek, baş edebileceğini fark eder.

Neler Yapabilirsiniz?

“Çocuğu nasıl sabit oturtacağız?”, “Hiçbir şeye ilgisini veremiyor ki”, “Çocuğum bunu saçma bulur/sıkılır” gibi yakınmaları anlayabiliyorum. Ancak farkındalık egzersizlerinin tümü, zaten bu şikayetlerinizi iyileştirmeye yönelik. Bir şans vererek, hiç ummadığınız sonuçlar elde edebilirsiniz. Üstelik bazıları evde çocuğunuzla karşılıklı uygulayabileceğiniz kadar basit. Rahat hissettiğiniz bir pozisyonda oturun ve gözlerinizi kapatın…

-İşitsel düzeyde meditasyon haline geçebilmek için bir zil, çan ya da telefonunuza yükleyeceğiniz bir mobil uygulamadan yararlanabilirsiniz. İyice odaklanarak, yaklaşık 1 dakika kadar dinlediğinde kulaklarının artık bu sesi duymayacağını söyleyin.

-Bilinçli nefes pratiği için, karnının üzerine yumuşak bir oyuncağı veya elini koyarak, derin nefes aldığında nasıl yukarı aşağı hareket ettiğini izlemesini isteyin. Aynı şekilde sırayla vücudunun diğer bölgelerine odaklanarak nefesle birlikte nelerin değiştiğini düşünebilir. Öfkelendiği kaygılandığı anlarda bu nefes egzersizini tekrar edebilir.

-‘Farkında’ bir yürüyüş yapmayı deneyin. Sokağınızda, rutin kullandığınız bir yolda çocuğunuzla yürürken, etrafında daha önce görmediği detayları fark etmesini ve seslere  kulak vermesini isteyin.

-TV, bilgisayar karşısında yemek alışkanlığına meydan vermeyin. Çeşitli yeme bozukluklarına da ortam hazırlayan bu eylem yerine, çocuğunuzun ne yediğini, nasıl tatlar aldığını fark ettiği ve paylaştığı bir yemek daha verimli olacaktır.

-Farkındalık uygulamalarını eğitim programlarına ekleyen anaokulları ve okulların sayısı artıyor. Ayrıca çocuk yogası, farkındalık atölyeleri gibi okul dışı seçenekler de var, fakat uygulayıcı kişilerin alandaki uzmanlıklarını araştırarak seçmenizi öneririm.

*Bu gibi uygulamaların daha fazlası için Eline Snel’in Bir Kurbağa gibi Sakin ve Dikkatli kitabını öneririm.

Yorumlar
Yorum yapabilmek için üye girişi yapmalısınız.
ÜYE GİRİŞİ
ÜYELİK FORMU
BUSE TERİM ÜZERİNDEKİ DİĞER TARTIŞMALAR
Önceki ve Sonraki
Haberler