İYİ HİSSET - SAĞLIK Çocukların bağışıklığını güçlendirmek için ne yapmalı? Çocuğun bağışıklık durumu belirleyen pek çok faktör var. Annenin sağlığı, genetik, bebeklikte anne sütü alma durumu, çevresel etmenler bunlardan bazıları... Uzm. Dr. Hande NAMAL TÜRKYILMAZ adım adım ilerleyerek özellikle sonbahar-kış aylarında bağışıklığın nasıl güçlendirilebileceğini anlatıyor.
profil
BT Ekip
30.08.2019
Çocukların bağışıklığını güçlendirmek için ne yapmalı?

İlk cümle her zaman “2 yaşına kadar anne sütüne devam”! Sağlıklı bir beslenme güçlü bağışıklığın temelini oluşturur. Bunun için dengeli ve renkli tabaklara ihtiyacımız var. Yani tek yönlü beslenilmeyecek. Her renk sebze – meyve, kırmız et - beyaz et (burada kastım tavuk değil balık, gerçekten antibiyotiksiz, hormonsuz, yamyam olmayan bir tavuk bulabiliyorsanız onu yesin ama market tavuklarını kesinlikle önermiyorum). Somon, karnabahar, balkabağı, tatlı patates ve mandalin kışın seçebileceğimiz bağışıklığa ve çocuklarda da görülebilen kış depresyonuna iyi gelen besinler. Çocuklar günde 5 porsiyon sebze yemeli. 1 Porsiyon süt çocukları (3 yaşa kadar) için 1-2 çorba kaşığı iken daha büyük çocuklar için ie 1 su bardağıdır. Yoğurt ve kefiri eksik etmeyin. Nedeni ise yazının devamında. Ayrıca uygun yaşlarda kinezya, tarçın, zerdeçal, zencefil, karabiber ve fesleğen bağışıklık sistemimizi güçlendirmeye yardımcı olacak baharatlar.


İyi bir uyku en az beslenme kadar önemli. Daha önce çocukların aylarına göre günlük uyumaları gereken süreyi paylaşmıştım. Burada da yeniden bakalım. Ancak yeterli uyku süresi kadar uykunun kalitesi de çok önemli. Bu nedenle gece lambası kullanmadan karanlıkta uyumalarını sağlayın ve odalarında elektronik alet bulundurmayın.

Önerilen günlük optimal uyku süreleri: 4 – 12 AY için 12- 16 saat uyku (24 saatte, gündüz uykuları dahil). 1 – 2 yaş için 11 – 14 saat uyku (24 saatte, gündüz uykuları dahil). 3 – 5 yaş için 10 – 13 saat uyku (24 saatte, gündüz uykuları dahil). 6 – 12 yaş için 9 – 12 saat uyku. 13 – 18 yaş için 8 – 10 saat uykudur...


Şaşırmayın, çocuklar da strese girer. Günümüzde aileler stresli, çocuklar ise çok yoğun. Çocukların yoğun hayatlarına bir ara vermeli. Onlarla yaratıcı oyunlar oynayın, birlikte sakin bir şekilde yapılacak aktiviteler bulun. Bunu aslında babalara söylemek lazım galiba. Çünkü onların çocuklarla vakit geçirmek dendiğinde genellikle anladıkları boğuşmak oluyor sanırım. Çocukların arkadaşları ile vakit geçirmelerine izin verin ve bırakın kirlensinler. Oyunlarını endişe içinde değil özgürce oynasınlar. 


Düzenli aktivite/egzersiz pek çok olumlu etkisinin yanı sıra bağışıklık sisteminni öenmli bir parçası olan 'Doğal Öldürücü Hücreler'de artış sağlar. Aktivite konusunda mutlaka çocuklara rol model olmalıyız. Biz elimizde tv kumandası ile gün geçirirken onlardan küçük birer sporcu olmalarını bekleyemeyiz. Ayrıca herhangi bir spesifik sporla uğraşmasalar da dışarda fırtına yoksa mutlaka çocukları her gün açık havaya çıkarıp gezdirin.


Bağırsaklarımızda yaşayan bu içten dostlarımıza iyi bakmak lazım. İyi bakmalı ki onlar da bizi hastalıklardan korusun. Bağırsaklarımızda yaşayan bu canlı bakteriler yani probiyotikler sindirim sistemini korurlar, toksinlerin temizlenmesine yardımcı olurlar, zararlı bakteri ve virüsler için bariyer görevi görürler. Probiyotik dengesi bozulan çocukların enfeksiyonları yenme kapasitesi oldukça azalır. Ayrıca unutmayın bağışıklık dışında bozuk bir mikrobiota öğrenme bozuklukları ve otizmle yakından ilişkilidir. Çocuklara ev yapımı kefir ve yoğurt verin. Ayrıca kış aylarında 3 aylık süre ile dışarıdan probiyotik kullanımını da ben hastalarıma öneriyorum. Özellikle antibiyotik kullanıyorsanız mutlaka yanında probiyotik de kullanmaya başlayın ve antibiyotik tedavisi sonrasında da kullanmaya devam edin.  


Çocuğuma vitamin vermeli miyim? En fazla karşlıaştığım sorulardan biri. Evet bazen dışarıdan destek gerekebilir. Ama bu desteğin ne olacağına birlikte bakalım. Dengeli ve renkli beslenen bir çocukta genellikle ekstra vitamin kullanımını önermiyorum. Ancak özellikle omega 3 takviye etmemiz gereken bir takviye. OMEGA 3; Özellikle bağışıklık sisteminin ve sinir sisteminin en büyük yardımcısıdır. Benim önerim 1 yaştan sonra günlük en az 600 mg DHA+EPA alınması. Balık yağını seçerken mutlaka doktorunuzla görüşerek seçin. Çünkü her balık yağı vücut için aynı faydayı sağlamıyor maalesef. Bunu da ayrı bir başlıkta sonra tartışalım. D Vitamini; Güçlü bir bağışıklık için olmazlarımızdan. Doz konusu doktorunuzla birlikte belirlenmeli. Propolis; Beyaz küre sayısını arttırır ve aktive eder. Bağışıklık sisteminin çalışma süresini uzatır. Güçlü antioksidan etkisiyle hücre duvarlarını korur. Bakteri ve viruslere karşı savaşır. Kalp, beyin ve karaciğerde zararlı yağ depolanmasını önler.

Tüm bunların yanında çocuklara sık el yıkama, aksırıp tıksırırken ağız kapama, burun ayıklamama alışkanlıklarının kazandırılması, anne babanın sigara içmemesi de en az diğer maddeler kadar önemli. Hastalıksız, sağlıklı, mutlu bir okul dönemi geçirmeniz dileğiyle...


Önceki ve Sonraki
Haberler