İYİ HİSSET - BESLENME Kışın neden daha fazla kilo alırız? Isının düşmesi, kış tembelliğine teslim olmamız ile birlikte birçok kişi aynı konudan şikâyet etmeye başlar: Kışın alınan kilolar! Peki bunun önüne nasıl geçebiliriz Diyetisyen Burcu Yıldız Uğur anlatıyor. 9 PAYLAŞIM
profil
Diyetisyen Burcu Yıldız Uğur
28.11.2016
Banner

Kış ayları yaklaştığında kendimizi daha mutsuz daha yorgun hissedebiliyoruz. Havanın geç saatlerde karardığı, açık hava eğlencelerin olduğu, ince giysilerle dolaştığımız günlerden kara, soğuk günlere geçtiğimizde, kendimizi palto, çizme ve soğuk havanın içinde buluruz.

Nedense çoğumuz için, bu mevsimde birkaç kilo almak bir beklenti haline gelmiştir. Ancak mevsim değişimiyle gelen bu kilo alımının suçunu sadece soğuyan havalara bağlamamak gerekir. Büyüyen göbeğiniz için düşük ısıyı suçlamak çok doğru olmaz. Çünkü kışın kilo almanız sadece doğayla ilgili değildir, aslında sizin elinizdedir.

Düşündüğünüzün aksine soğuk hava kilo vermenize yardımcı olabilir

Araştırmalar vücudumuzun, üşüdüğümüz zaman ısınabilmemiz için termojenez (ısı üretimi) adı verilen süreç sayesinde önemli miktarda enerji kullandığını göstermektedir. Ve bu sayede vücut yağ yakabilmektedir.  “Trends in Endocrinology & Metabolism” adlı dergide yayınlanan bir çalışma, soğuyan ortamların normal beyaz yağ dokusunu yakmaya yarayan ve bunun için ısı üreten kahverengi yağ dokusunu harekete geçirdiğini öne sürmektedir.

Sorun şu: Hava soğukken dışarı çıkmamak için her türlü bahaneyi sıralıyoruz

Karanlık ve soğuk havalarda yazın yapılan yürüyüşler yapılmamakta hatta spor salonuna dahi gitmek külfet haline gelmektedir. Tabii ki kabuğunuza çekildiğiniz zaman aktivite seviyeniz çok azalmakta ve beraberinde vücudunuz her geçen gün alışık olduğundan daha az kalori yakmaya başlamaktadır. Dışarı çıkmaya üşeniyorsanız evde egzersiz yapmanın yollarını arayın. Sevdiğiniz egzersiz videolarını evde uygulayabilirsiniz. Aletiniz mi yok? Alet yerine iki su şişesi kullanabilirsiniz.

Bu kadar uzun süre eve kapandığımız da sıkılıyoruz ve sıkıldığımız zaman da yiyoruz.

Kışın dışarı çıkmak yerine evde kalıp televizyon seyretmeyi veya internette gezinmeyi tercih ediyoruz. Ama eve kapandıkça da gerçekten acıkmadığımız halde sıkıntıdan atıştırmaya başlıyoruz. Bu kilo almanın kaçınılmaz yoludur. Ve haliyle de bize mutluluk veren yiyeceklere yöneliyoruz. Makarna, pizza, tatlılar, kremalı kahveler gibi mutluluk veren karbonhidrat kaynakları bizi tepeden tırnağa ısıtmaktadır. Oysaki sıcak çikolata ve kremalı kahvelerle ısınacağınıza yumuşacık bir battaniyeye sarılabilirsiniz. Ya da sıcak bir fincan çay, bitki çayı hazırlayabilirsiniz. Yiyeceklerin ötesinde rahatlamanın başka yolları da bulunmaktadır. Mutluluk vermelerinin bir diğer sebebi ise psikolojiktir. Çünkü çoğu mutluluk veren besin kültürümüzle ve çocukluk anılarımızla derinden bağlıdır. Ve bir kez bu besinleri mutlu olduğumuz anlarımızla ilişkilendirmeye alıştığımızda, her rahatlamak istediğimizde tekrar bunları yeme isteğine kapılmaktayız.

Günışığındaki değişim yeme isteğini artırabiliyor

Günışığındaki değişim uyku düzenimizi bozabiliyor ve uykusuz kalmamızın sonucunda iştahı ve yeme isteğini düzenleyen hormonlarla mücadele etmek gerekebiliyor. Yatağa aynı saatte gidip aynı saatte kalkın. Bu vücudunuzun açlığınızın yönetiminden sorumlu olan normal günlük ritmine kavuşmasına yardımcı olacaktır. 

Önceki ve Sonraki