İYİ HİSSET - BESLENME Kışın moral yükselten 5 besin İster inanın ister inanmayın, bilim yeme alışkanlıklarınızı değiştirerek de mutlu olabileceğinizi gösteriyor! İşte yeme alışkanlıklarınıza dahil edebileceğiniz, araştırmalarla desteklenmiş, keyfinizi yerine getirecek beş “moral yükselten besin”. 36 PAYLAŞIM
profil
Diyetisyen Burcu Yıldız Uğur
23.01.2016
Banner
Shutterstock
Mutluluk konusunda araştırma yapmayı seviyorum. Kendimi iyi hissetmek ve iç huzurumu artırmak için uygulaması kolay olan şeyleri okumaya bayılıyorum. Meditasyon, yeterli uyku, gülmek, evcil hayvanlarla zaman geçirme mutlu olmaya yardımcı oluyor.

Probiyotik yönünden zengin besinler

Özellikle son yıllarda "probiyotik" kelimesini sıkça duyduğunuzu tahmin edebiliyorum. Vücudumuzu zararlı bakterilere karşı koruyan, enfeksiyonların önlenmesine yardımcı olan, bağışıklığı güçlendiren bu ‘dost bakteriler’ in yararı sadece bağırsak sağlımızla sınırlı kalmıyor.

Hollanda’da yapılan bir araştırmaya göre,  dört hafta boyunca probiyotik besin verilen 20 sağlıklı kişinin mutsuz ruh halinde ve olumsuz düşüncelerinde önemli derecede azalma görülmüş.

Sonuç: Sindirim yolunuzdaki bakterilerin türü ve miktarının ruh haliniz üzerinde etkisi vardır. Bilim insanlarının bu duruma verdikleri bir isim bile var: beyin-bağırsak ekseni ya da sindirim yolu ve beyin arasındaki iletişim alanı. Harika, değil mi? Faydalarından yararlanmak için probiyotik yönünden zengin, fermente gıdalara hayatınızda yer açabilirsiniz. Bunlara örnek olarak yoğurt, kefir ve lahana turşusu verilebilir ya da probiyotik takviyesi almayı düşünebilirsiniz.

Meyveler ve Sebzeler

İngiliz Sağlık Psikolojisi dergisinde yayımlanan bir araştırmaya göre, yaklaşık 300 genç yetişkinle psikolojik ve ruh hali ile ilgili araştırma yapıldı. Araştırmacılar, sebze ve meyve alımının yükselmesiyle vücudun daha fazla enerji ürettiğini, bireye sakinlik ve daha fazla mutluluk duygusu kazandırdığını ortaya çıkardı. Aynı zamanda bu etkilerin sadece daha fazla meyve ve sebze tüketilen günlerde değil, bir sonraki gün boyunca da devam ettiği söyleniyor. Bir başka araştırma ise 80 bin yetişkinin bir haftalık beslenmesinde daha fazla meyve sebze tüketiminin ruhsal sağlığı güçlendirdiğini ortaya çıkarmıştır. Ruh halinizi yükseltmek amacıyla meyve ve sebzelerinizi seçip öğünlerinizi ona göre belirleyin. Ama tabii porsiyon kontrolünü unutmadan!

Kahve

Kahve içmek beni hep mutlu eder özellikle sabah içtiklerim. Yapılan araştırmalar da düzenli tüketiminin pozitif bir etkiye yol açabileceğini gösteriyor. JAMA Tıp Bilimleri dergisinde yayımlanan bir araştırma günde iki ile üç bardak arasında kahve tüketen kadınların on yıllık bir zaman diliminde depresyona yakalanma risklerinin, günde bir bardak ya da daha az içenlerle karşılaştırıldıklarında  yüzde 15 daha az olduğunu ortaya çıkardı. Bu elbette ki günde bir cezve dolusu kahve içmenin mutluluğun tarifi olduğu anlamına gelmiyor. Araştırmaların birinde ise, sabah tüketilen kahvenin enerji, nezaket ve keyif kavramları ile sosyal bir ortamda içilen kahvenin sevgi, dostluk, memnuniyet ile, boş zamanlarda yudumlanan kahvenin ise sakinlik, mutluluk ve huzur kavramlarıyla ilişkilendirilebileceği söyleniyor.

Bitter Çikolata

Bitter çikolatanın düşüncesi bile yüzümüzün gülmesine neden oluyor, değil mi? Araştırmalar da çikolatanın mutluluk verici etkisini destekliyor. Bitter çikolatada bulunan antioksidanlar kan damarlarının duvarlarını tetikleyerek rahatlamaya, kan basıncının azalmasına ve kan dolaşımının hızlanmasına neden olabilir. Bitter çikolata aynı zamanda yorgunluk, depresyon ve sinirlilik gibi mensturasyon öncesi belirtileri hafifletmeye yardımcı bir mineral olan magnezyumu içerir. Sonuç olarak, bitter çikolatanın kendine özgü doğal maddeleri aşık olma duygusuna benzer olan bir coşku hissini tetikler.

Mantar

Mantara bayılırım. Benzersiz besleyicilik özelliğinin yanında mutluluğa da katkısı vardır. Mantarlar selenyum açısından zengin bir besindir. Araştırmalar sonucunda, bu mineralin eksikliğinin yorgunluk, anksiyete ve depresyona yakalanma riskinin artmasına sebep olduğu ortaya çıkmıştır. Mantar aynı zamanda faydalarını saymakla bitiremeyeceğimiz doğal D vitamini kaynağı olan tek bitki türüdür.  Bilim adamları D vitamini tüketimini artıran kişilerin daha pozitif bir ruh haline sahip olduğunu ortaya çıkarmıştır. Siz de D vitamini tüketiminizi artırmak istiyorsanız kahvaltıda omletlerin, öğle yemeğinde salataların ve sotelerin içine mantar koyabilir, akşam yemeklerinde ızgara ya da fırında pişirerek tüketebilirsiniz.

Yorumlar
Yorum yapabilmek için üye girişi yapmalısınız.
ÜYE GİRİŞİ
ÜYELİK FORMU
BUSE TERİM ÜZERİNDEKİ DİĞER TARTIŞMALAR
Önceki ve Sonraki
Haberler